Geschiedenis

P.V. Z.E.O. staat voor Paardensport Vereniging ’t Zandt en Omstreken. Voorheen L.R. en P.C. Z.E.O. wat stond voor Landelijke Rijvereniging en Pony Club.
De L.R. en P.C. Z.E.O. is op 22 september 1926 opgericht door een aantal agrariërs die na het gebruik van de paarden op het land ook met dezelfde paarden op sportief gebied aan de slag wilden. In beginsel werd er langs de weg gereden, maar voor het oefenen van het 8-tal kon men gebruik maken van een terrein of de losstaande schuur van de Fam. Cleveringa op de boerderij “Alberdaheerd” te ’t Zandt.

De lessen werden alleen op zaterdag gegeven en iedereen kwam te paard naar de les en ging ook op deze manier weer naar huis. In deze tijd waren er weinig wedstrijden. Als men naar een wedstrijd ging dan ging men te paard.

In 1934 besloot men om een overdekte manege te bouwen voor het bedrag van ƒ2900,- op het terrein van de V.v.V. te ’t Zandt. Na de oorlog in het voorjaar van 1946 startte de manege wederom en bestond er een grote toeloop van leden.

De instructie werd gegeven door Dhr. P.M. Cevaal (oud artillerieofficier).Later werden er lessen gegeven door Dhr. Perdok, opgevolgd door Dhr. P.T. Nijhoff en in 1948 werd dit overgenomen door Dhr. Sieto Mellema. Dhr. Nijhoff en Dhr. Mellema behaalden in 1950 als een van de eersten in het noorden hun instructeurs diploma van de Federatie.

In 1981 besloot men opnieuw te gaan bouwen, er werd een foyer en een buitenbak gerealiseerd. Na de brand in 1994 is de foyer verwijderd en werden er nieuwbouw plannen gemaakt.
In 1995 heeft men de bouw van de grotere rijhal gerealiseerd met een nieuwe foyer. Sinds dien beschikt P.V. Z.E.O. over drie rijhallen, 1 van 22×60 meter, 1 van 20×40 meter en 1 van 16×35 meter. Tevens beschikken we over een ruime buitenbak 25×45 meter met verlichting en een royale parkeerplaats.

p2f1   p2f2