Nieuwe dressuurproeven 2016

Vanaf 1 april 2016 gaan de nieuwe dressuurproeven in. De nieuwe dressuurproeven zijn vanaf 1 maart beschikbaar. In de aanloop naar 1 maart informeert de KNHS ons alvast zo goed mogelijk over de wijzigingen. Kijk op www.knhs.nl voor het laatste nieuws!

KNHS Dressuurproevenboekje
Het nieuwe proevenboekje is rond 1 maart 2016 leverbaar. Bestellen kan voor € 14,95 bij Media Boekservice, levering volgt dan zo spoedig mogelijk. Naast de nieuwe dressuurproeven staat in het boekje extra uitleg over de gevraagde oefeningen, een toelichting op het scala van de africhting en de beoordelingscriteria die vanaf 1 april 2016 door de jury worden gehanteerd

KNHS Dressuurproeven app
In maart 2016 is de eerste officiële KNHS Dressuurproeven app gereed. De app is ontwikkeld voor iOS- en Android-smartphones en kost € 4,95. In de app staan alle proeven uit het proevenboekje, inclusief videobeelden van de proeven met toelichting van juryleden. De dvd met video’s van de proeven (winkelprijs € 19,95) komt daarmee te vervallen. Met de app kun je bovendien proeven inspreken op het tempo van jouw paard om daarna zonder voorlezer te oefenen. Als bonusmateriaal zijn, exclusief voor KNHS-leden, Tips van de Pro toegevoegd met extra uitleg over gevraagde oefeningen.

Hoe zijn de nieuwe proeven tot stand gekomen?
Om aansluiting te houden op de internationale topsport en de ontwikkelingen rondom paardenwelzijn worden de wedstrijdreglementen en dressuurproeven ieder jaar geëvalueerd en waar nodig aangepast. Bovendien was er behoefte aan een beter doorlopende leerlijn van F-proef tot internationale proeven, dat wil zeggen dat de proeven (en daarmee de klassen) beter op elkaar afgestemd zijn. Met dat in het achterhoofd werd al snel duidelijk dat de proeven geheel herschreven moesten worden. Een flinke klus en daarom stelde het dressuurforum een werkgroep samen die het traject van A tot Z heeft begeleid.