Finale DCZ 2022

ZEO 13.4.2022

Dressuur Competitie ’t Zandt zaterdag met finales afgesloten.

De Paardensport Vereniging ZEO organiseert jaarlijks de Dressuur Competitie ’t Zandt (DCZ). Een hippisch evenement dat deelnemers trekt uit de drie noordelijke provincies en daarmee uniek is voor de regio. Afgelopen zaterdag kwamen onder grote publieke belangstelling 29 combinaties in de ring om in de finales in de zes klassen de prijzen te verdelen.

Door Auke Zoethout

Nadat vanwege COVID 19 in 2020 de DCZ zonder publiek moest worden gehouden en om dezelfde reden in 2021 helemaal niet door kon gaan, was het aantal deelnemende combinaties dit jaar zo groot dat er niet meer bij konden. Dat bewijst wel de populariteit van deze competitie. Zo’n 140 paarden en evenzovele ruiters en amazones reden in het laatste weekend van februari en het eerste van maart de voorrondes in de klassen B tot en met ZZL. Ze werden beoordeeld door een deskundige jury van de KNHS. Daaruit kwamen de 29 combinaties die afgelopen zaterdag in de ring kwamen voor de finalewedstrijden. De winnaars van zaterdag per klasse: Klasse B Carlijn van der Kooi uit Den Ham; Klasse L Ilona van den Berg uit Noordwijk; Klasse M Birgit de Vries uit Bedum; Klasse Z1 Maaike van der Post uit Groningen; Klasse ZZ Annemarie Bronsema uit ’t Zandt; Klasse ZZL Robin Luurssen uit Bedum. Zij en de nummers 2 en 3 kregen de gebruikelijke linten.  Voor alle finalisten was er dankzij een groot aantal sponsoren een paardendeken en voor de nummers 1, 2 en 3 per klasse iets extra’s zoals bijvoorbeeld een zak voer of een gratis les.

Annemarie Brontsema.

Annemarie Brontsema, lid van PV ZEO, is al een aantal jaren medeorganisator van de DCZ, maar draagt het stokje na deze editie over aan een ander. Leuke bijkomstigheid is dat zij zaterdag met

haar paard Ferro eerste werd in de klasse ZZ. Ferro is een 11-jarige ruin die in de boerderij in ’t Zandt stond die zij vijf jaar geleden met haar echtgenoot kocht. Ferro werd bij de koop betrokken en was toen alleen zadelmak en licht aangereden. De nu 43-jarige Annemarie, die toen 25 jaar niet meer paard had gereden, ontwikkelde zich met Ferro in de afgelopen vijf jaar zodanig dat ze nu als combinatie in de ZZ klasse kunnen uitkomen. Beiden hebben kennelijk talent. Talent dat mede is ontwikkeld door de lessen die ze op de eigen boerderij krijgt van Hergen van Hal, een ervaren ruiter en instructeur die tevens gerenommeerd jurylid is en een begrip in de paardenwereld. De muziek waarop Annemarie Brontsema zaterdag haar kuur reed is gecomponeerd door Teun Heuvel van de Groninger rapformatie “Wat Aans”.

*Eigen foto: Annemarie Brontsema en haar paard Ferro.